- Anslutning
- Vi ansluter både fastigheter och villor.
Villaägare kan skicka förfrågan för en anslutning direkt via webben. För varje inkommen förfrågan tittar vi på vilket pris och villkor vi kan erbjuda för en anslutning. Finns möjlighet till anslutning skickar vi avtal och villkor till dig.
Ibland krävs det att flera villaägare beställer innan utbyggnad kan ske i ett område. Det kan bero på att närmaste fiber är långt ifrån och att grävningen blir kostsam. I sådana fall blir en enstaka anslutning dyr. För att det ska bli ekonomiskt hållbart gör vi istället s.k. gruppanslutning. Läs mer om gruppanslutning.
Vi ansluter inte bara villor i vårt nät. Det finns ett stort antal anslutna hyreshus och företagslokaler också. Du som äger en hyresfastighet eller vill ansluta din företagslokal till stadsnätet är välkommen att kontakta oss för mer information och offert.
Hyr du bostad eller lokal bör du tala med din hyresvärd eller fastighetsägaren. De kan då i sin tur kontakta oss för pris och villkor för anslutning. Bor du i bostadsrätt kontaktar du din styrelse som kan beställa anslutning för föreningen.Senast uppdaterad 2023-09-21 16:04:00 - Tänk på att den punkt där fibern/skyddsröret går in i huset också är den punkt där Mediaboxen kommer att installeras och monteras. Planera din egna grävning därefter.
Placeringen ska vara i torr inomhusmiljö på bottenvåning. Den får inte placeras i kalla utrymmen eller källare och tål inte temperaturer under noll grader C när den är strömsatt.
Mediaboxen ska vara planerad att sitta så att det finns fritt arbetsutrymme på 1,5 m2 runt den. Boxen kräver strömförsörjning och närhet till eluttag. Boxens strömsladd är ca 1 m lång.
Mediaboxens mått är: bredd 22 cm, höjd 15 cm, djup 5 cm.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Information om fiberprojekten uppdateras kontinuerligt här på hemsidan. Klicka på 'Status'-knappen på startsidan för den senaste informationen i pågående projekt.
Vid byggbeslut skickas alltid en bekräftelse ut med information om hur vår anslutningsprocess ser ut. Under varje projekts gång uppdateras hemsidan med information och tidsplan för den egna grävningen skickas ut. Handbok för den egna grävningen skickas även ut i samband med tidsplanen.
I stora projekt finns oftast även Kontaktpersoner som kan svara på vissa frågor. En kontaktperson är en boende i området som hjälper oss med bl.a. intresseinsamling och informationsspridning i området.
Vid specifika frågor kring din egna anslutning är du alltid varmt välkommen att kontakta kontakta oss per mail eller telefon.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Våra projektörer gör en grävplan med de sträckor som ska grävas. Vid det efterföljande grävarbetet förläggs rör och kopplingsbrunnar placeras ut. I så stor utsträckning som möjligt grävs det i grönytor men ibland läggs grävstråken även på gatumark.
De grävdjup (minst) som gäller är:
Tomtmark: 35 cm
Åkermark: 90 cm
Övrig mark: 55 cm
Villaägare gräver själva på egen fastighet fram till husvägg. Där grävhjälp är beställt bestäms exakt var grävning ska göras i samråd med kunden och med så stor hänsyn till plattsättningar, rabatter och häckar som möjligt.
Kunden bestämmer själv vart i huset fibern ska gå in. Mediaboxen installeras direkt innanför ytterväggen där fibern kommer in. Tänk på att försöka få anslutningen så centralt i huset som möjligt.
Läs mer om den egna grävningen i vår Handbok för egen grävning.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - I områden där flera ska anslutas samtidigt väntar vi in att alla grävt klart innan vi installerar, så att vi kan göra alla i ett svep. Vid enskilda anslutningar sker installationen kontinuerligt. Vi bokar alltid tid med kunden inför installation, antingen via telefon eller per post. Invänta tidsbokning.
Håll dig uppdaterad via vår statussida www.sollefteastadsnat.se...Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Återställning efter grävning, inklusive asfaltering, sker kontinuerligt under sommar- och höstmånaderna. Generellt sker en grovåterställning direkt och inför vintern görs återställning så att snöröjning ska fungera normalt. Asfaltering av grävda sträckor kan bli först året efter.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Nätavtalet reglerar distributionen av bredandstrafiken till och från din anslutningsport och består av en engångskostnad och en månadskostnad. Nätavtalet tecknas ett (1) per hushåll, oberoende antal tjänster som beställs, och börjar debiteras när vi fakturerar dig för installationen.
Nätavtalet har en bindningstid på 24 månader vid nyanslutning av villa. Därefter gäller 1 kalendermånads uppsägningstid.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Pris och villkor för en stadsnätsanslutning kan variera och styrs av ett antal parametrar, t.ex.: om området ingår i ett pågående projekt eller området är anslutet sedan tidigare.
Villa
Standard är att ett pris för anslutning ges utifrån förutsättningen att kunden kan ta sig till en viss punkt där befintlig fiber finns/fiber kommer att förläggas. I det fall befintlig fiber finns vid fastighetsgräns finns även möjlighet att få hjälp med grävningen (max 20 meter) till en extra kostnad. Läs mer om anslutningsformer och priser för en villaanslutning.
Vill du ansluta ditt hus?
Skicka en förfrågan till oss så återkommer vi med pris och villkor för en anslutning till ditt hus.
Fastighetsanslutning - hyreshus och företagslokaler
Vi ansluter inte bara villor i vårt nät. Det finns ett stort antal anslutna hyreshus och företagslokaler också. Du som äger en hyresfastighet eller vill ansluta din företagslokal till stadsnätet är välkommen att kontakta oss för mer information och offert.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Generellt gäller att du alltid har 14 dagars ångerrätt på ett avtal som tecknats på distans, det vill säga utanför säljarens affärslokal. Detta gäller under förutsättning att åtgärder för att leverera en anslutning som innebär kostnader för stadsnätet inte redan påbörjats.
Ångertiden på 14 dagar räknas från det datum du som kund erhållit en beställnings-/avtalsbekräftelse från oss. Därefter är avtalet bindande och kan inte ångras.
Under skedet före beställning/avtalstecknande och du lämnat in en intresseanmälan eller gjort en förfrågan går det bra att ångra sig genom att meddela att man inte längre har intresset av en anslutning.
I pågående projektområden kan ett ångrat avtal påverka priset eller förutsättningarna för övriga anslutningar eftersom pris och villkor är satta med antal intresserade/avtal som grund.
Den som vill ångra sitt avtal ska göra det till stadsnätets kundtjänst via brev eller epost. Använd gärna det standardformulär som finns på Konsumentverkets hemsida.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Intresseanmälan ligger kvar så länge ett projekt pågår och vi inte blivit informerade om ägarbytet. Hör av dig till oss så löser vi det tillsammans. Vi får inte automatiskt information om ägarbyten på villor varpå det är viktigt att man som köpare/säljare själv hör av sig.
Om den nya ägaren också är intresserad vill vi gärna att den hör av dig också så att vi kan uppdatera kontaktuppgifterna för intresseanmälan.
I det fall den nya ägaren av huset inte är intresserad av en anslutning måste det meddelas oss och då stryker vi anmälan på den aktuella adressen.
Om avtal är tecknat gäller villkoren för ånger.Senast uppdaterad 2022-06-13 10:53:00 - Som kund ska du alltid felanmäla fel direkt till tjänsteleverantören. Om de inte kan hitta felet tillsammans med dig vid felsökning är det tjänsteleverantören som felanmäler vidare till stadsnätet.Senast uppdaterad 2023-09-22 14:59:00
- Ekonomi
- En delbetalning kan inte överlåtas. Den som tecknar avtal om delbetalning av en anslutning är den som vi kommer fakturera för den. Vid försäljning finns två alternativ:
1) Låta delbetalningen fortlöpa tiden ut. Då skickas fakturan till din nya adress.
2) Betala det som är kvar. Vi skapar en slutfaktura på det som är kvar av delbetalningen.
Du kan när som helst höra av dig till oss och kolla hur många månader du har kvar att delbetala och vilket belopp det blir. Slutfaktura kan du begära när som helst under din delbetalningsperiod. Observera att slutfaktura kommer gälla hela resterande anslutningsbeloppet, det finns inte möjlighet att betala ett större belopp lite då och då.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Jag har fått faktura från er och jag förstår den inte, t.ex. vad är det jag betalar för och för vilken period gäller det?Ibland kan en faktura vara svår att förstå. Därför har vi gjort en förklaring av dels den första fakturan efter installation/aktivering och dels en "vanlig" faktura. Dessa hittar du här.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Villa
Sollefteå stadsnät kommer att fakturera dig anslutningskostnaden först när installationen är helt klar. Vid aktiv anslutning kommer även första månaderna för nätavtalet att debiteras på samma faktura. Betalningsvillkor är 30 dagar.
Lägenhet/Företag med nätavtal
När kund beställt tjänst och den är aktiverad kommer vi att starta faktureringen för nätavtalet.
Vi fakturerar kvartalsvis i förskott. Detta betyder att det kan ibland dröja innan faktura kommer, tex om man har startdatum mitt i en fakturaperiod.
Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Företag
- Det beror helt på vilken produkt som beställs, om fastigheten redan är ansluten, om det måste grävas för att ansluta fastigheten och vilken årstid beställningen görs/ska levereras. Vi gräver oftast i tjälfri mark då priset för grävning annars blir väldigt högt. Leveranstiden kan alltså variera från fall till fall beroende på vilka förutsättningar som finns på den aktuella adressen. Leveranstid lämnas alltid på offerten.
Under förutsättning att fastigheten redan är ansluten till stadsnätet, och att internt fastighetsnät finns in till den aktuella lokalen, är leveranstiden på en vanlig Internetbeställning via tjänsteleverantör max 5 dagar från det att beställningen kommit in till oss från den tjänsteleverantör du gjort beställningen hos.
För tjänsterna kapacitet och svartfiber är leveranstiden normalt 3-5 veckor, under förutsättning att det finns ledig fiber och att vi inte behöver gräva. Leveranstid specifik för den aktuella adressen står alltid i offerten.Senast uppdaterad 2022-06-13 11:09:00 - Inom Sollefteå Kommun och under förutsättning att det finns, eller ni väljer att investera i en stadsnätsanslutning på den nya adressen, kan ni ta med tjänsteabonnemang till de nya lokalerna. För information om eventuell flyttkostnad för tjänsterna ber vi att ni vänder er till aktuell tjänsteleverantör.
I de fall stadsnät inte finns på nya adressen går tjänsterna ej heller flytta med. Kom då ihåg att säga upp de abonnemang ni har kopplade till stadsnätsanslutningen hos tjänsteleverantör/er.
Flyttar företaget utanför Sollefteå kommun och det finns anslutning via annat stadsnät får ni ta reda på vad som gäller för just det stadsnätet. Vi verkar endast i vår egen kommun. Många av de tjänsteleverantörer som finns i vårt nät levererar även sina tjänster i andra stadsnät. Kontakta den aktuella leverantören och hör om det går lösa.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Internet
- Det öppna nätet är anslutet till Internet via de Internetleverantörer som tecknar avtal med oss. Det innebär att du själv ska välja Internetleverantör.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Om du byter från annan leverantör än de som finns i stadsnätet måste du säga upp ditt nuvarande abonnemang och beställa ett nytt via Stadsnätet (se Beställ tjänster). Se till att du har god marginal mellan uppsägningstid och aktivering av tjänsten i Stadsnätet.
Om den leverantör du har på ADSL även finns i Stadsnätet är det enkelt. De flesta tjänsteleverantörer har i regel ingen uppsägningstid eller kostnad för att byta från ADSL till Stadsnät. Kontakta leverantören och berätta att du vill byta så får du besked om när du kan börja använda Stadsnätet istället.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Det innebär att datatrafiken kan strömma med 10 Mbit/s i båda riktningarna, det vill säga både nedströms och uppströms, både när du laddar ner data som när du sänder data. Det kallas ofta för full duplex eller symmetrisk överföring.
ADSL, kabelmodem och annan teknik som nyttjar kopparnätet erbjuder normalt inte samma hastighet åt båda hållen. Har du en 24 Mbit/s anslutning har den hög nedladdningskapacitet men kan bara skicka med 1-2 Mbit/s. Data över kopparledningar är oftast assymetrisk.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Du kan när som helst byta hastighet på den Internettjänst du har. Detta gör du direkt till den tjänsteleverantör du har eller vill ha. Idag finns Internethastigheter som passar alla, från 10 Mbit/s och ända upp till 1000 Mbit/s. Hastigheterna är tillgängliga till alla anslutna i nätet, både villor, lägenheter och företag.
För villaägare kan en uppgradering till någon av dessa högre hastigheter innebära att Mediaboxen behöver bytas. Detta görs av Sollefteå stadsnät till en engångskostnad på 1995 kr som faktureras kunden. Generellt handlar det om att alla villor som är ansluta före 2013 kommer att behöva ny Mediabox för leverans av högre hastigheter än 100 Mbit/s.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Lägenhet
- Det finns ett flertal ansluta flerfamiljshus till vårt nät runt om i kommunen. Kolla enkelt om det hus du bor i är anslutet genom att söka på din adress. Alternativ kan du fråga din hyresvärd eller representant i föreningen.
Om huset du bor i är anslutet och det finns uttag i din lägenhet kan du aktivera ditt uttag genom att teckna nätavtal med oss och sedan beställa den Internethastighet du vill ha från valfri leverantör i nätet. Nätavtalet tecknas med Sollefteå stadsnät, antingen direkt på vår hemsida via e-legitimering eller så fyller du i ett pappersavtal och skickar in. Avtalet hittar du i PDF under fliken Dokument.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Nätavtalet reglerar distributionen av bredandstrafiken till och från din anslutningsport och består av en engångskostnad och en månadskostnad. Nätavtalet tecknas ett (1) per hushåll, oberoende antal tjänster som beställs, och debiteras i samband med att den första tjänsten aktiveras. Nätavtalet har ingen bindningstid för lägenheter. 1 kalendermånads uppsägningstid gäller vid uppsägning.
Teckna nätavtal genom att ladda ner beställningsblankett och skicka in till oss eller teckna avtal digitalt med e-legitimering.Senast uppdaterad 2024-07-18 10:45:00 - Vi ansluter både fastigheter och villor.
Hyr du bostad eller lokal bör du tala med din hyresvärd eller fastighetsägaren. De kan då i sin tur kontakta oss för pris och villkor för anslutning. Bor du i bostadsrätt kontaktar du din styrelse som kan beställa anslutning för föreningen.
Du som äger och vill ansluta din hyresfastighet kan också skicka en förfrågan via vår webb. Då återkommer vi med ett erbjudande om anslutning till dig.
Villaägare kan skicka förfrågan för en anslutning direkt via webben. För varje inkommen förfrågan tittar vi på vilket pris och villkor vi kan erbjuda för en anslutning. Finns möjlighet till anslutning skickar vi avtal och villkor tid dig.
Ibland krävs det att ett flera villaägare beställer innan utbyggnad kan ske i ett område. Det kan bero på att närmaste fiber är långt ifrån och att grävningen blir kostsam. I sådana fall blir en enstaka anslutning dyr. För att det ska bli ekonomiskt hållbart gör vi istället s.k. gruppanslutning. Läs mer om gruppanslutning.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Vi ansluter inte bara villor i vårt nät. Det finns ett stort antal anslutna hyreshus och företagslokaler också. Du som äger en hyresfastighet eller vill ansluta din företagslokal till stadsnätet är välkommen att kontakta oss för mer information och offert.
I en fastighetsansluting överlämnas fibernätsförbindelsen i en punkt (fastighetsswitch) i fastigheten. Till denna anslutningspunkt kopplas fastighetens interna nät, ett s k LAN (Local Area Network) eller fastighetsnät som distribuerar förbindelsen till användarna.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Ett fastighetsnät börjar där vårt fibernät slutar. Fastighetsnätet i ett flerbostadshus är endera ett kopparnät för dataöverföring eller en fiberkabel som går vidare in i varje lägenhet i huset. I företagsfastigheter är fastighetsnätet oftast ett kopparnät som går till varje lokal i fastigheten.
De flesta elfirmor kan bygga fastighetsnät i koppar och för villaområdesnät med fiber har vi ett antal samarbetspartners att tillgå.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Om det öppna nätet
- Det innebär öppenhet, valfrihet och mångfald. Det råder valfrihet att ansluta sig till nätet, valfrihet för leverantörer att erbjuda sina tjänster och valfrihet för varje användare att köpa de tjänster som passar - vi kallar det valfrihetens bredband! Detta innebär fri konkurrens vilket leder till bättre kvalitet och lägre priser. I slutna nät bestämmer nätleverantören vad du ska få tillgång till. Vårt nät är ett öppet nät, här är det du som bestämmer.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Den största skillnaden är vi bygger en öppen lokal mötes- och marknadsplats på din ort som är konkurrensneutral och operatörsoberoende och som därmed erbjuder användarna valfrihet och mångfald.
Sollefteå stadsnät är helägt av Sollefteå kommun. Vi arbetar för att kommunens medborgare och näringsidkare.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Absolut! Överföring av ljud, bild, data, TV/radio och programvaror för skilda behov via snabba digitala vägnät är både verklighet och framtid. Ser vi i backspegeln på datakommunikationernas utveckling så är det framför allt kraven på kapacitet som begränsat utvecklingen. Med fiberteknik har vi inte längre någon begränsning. Varje hårstråtunn glasfiber har en nästan obegränsad kapacitet. Redan med dagens teknik går det att överföra flera biljarder databitar per sekund. Då inser man att ett knippe fibertrådar ger oss obegränsade möjligheter inför framtiden. Därför rekommenderar vi att man också bygger dagens och morgondagens fastighetsnät och villaområdesnät med fiber.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Solatum
- Alla som hyr sin lägenhet hos Solatum Hus&Hem har från februari 2020 tillgång till Internet 2 Mbit/s som ingår i hyran. Denna grundtjänst levereras av Bredband2 via Sollefteå stadsnät och finns redan i nätverksuttaget i din lägenhet. För att komma igång är det bara att koppla in dator eller router i uttaget i lägenheten.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- För den som bor i en Solatum-lägenhet och vill ha högre hastighet än grundtjänsten på 2 Mbit/s finns två alternativ:
1) Uppgradera grundtjänsten via Bredband2’s hemsida eller kundtjänst.
Via Bredband2’s hemsida: skriv in din adress i sökfältet mitt på sidan, välj "Sollefteå stadnsät - Solatum" så kommer hastigheter och priser specifika för Solatums hyresgäster upp. Välj vilken du vill ha.
Via Bredband2's kundtjänst: ring Bredband2 och ange din adress och att det är en Solatumadress. Du kommer även behöva ha ditt lägenhetsnummer tillgängligt (står på uttaget i din lägenhet).
2) Välj tjänst från annan valfri tjänsteleverantör i Sollefteå stadsnäts fibernät
Beställning görs enklast via Sollefteå stadsnäts hemsida.
Observera! När du som boende i en Solatum-lägenhet väljer högre hastighet från annan tjänsteleverantör än Bredband2 behöver även ett nätavtal med Sollefteå stadsnät tecknas. Nätavtalet kostar 175 kr/månad och har en engångskostnad på 500 kr.
Teckna nätavtal snabbt och enkelt med e-singering.Senast uppdaterad 2022-11-16 14:39:00 - Om du redan har en Internettjänst hos Bredband2 eller tidigare A3 och också betalar nätavtal kan du nu säga upp ditt nätavtal hos Sollefteå stadsnät, då det för Solatums hyresgäster ingår i priset för tjänsten. Uppsägningen görs enklas via mail, Uppsägningstiden är en (1) kalendermånad. Observera att priset för Internettjänsten från Bredband2 kan komma ändras. Det kommer dock ändå att vara väldigt förmånligt.
För de hyresgäster som har avtal med annan tjänsteleverantör kommer Nätavtal med stadsnätet även fortsatt att behövas och löpa på som det gör idag.
Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - De flesta uttag i Solatums lägenheter är dubbeluttag, med två nätverksportar. Internettjänsten finns endast i det ena, så om det inte skulle fungera när du första gången kopplar till din dator eller router ber vi dig även prova det andra uttaget innan du felanmäler.
Felanmälan
I det fall Internet inte fungerar ska felanmälan alltid göras direkt till tjänsteleverantör, dvs Bredband2 för grundtjänsten 2 Mbit och vald tjänsteleverantör vid högre hastigheter.
Ha alltid ditt lägenhetsnummer tillgängligt (det står på uttaget i din lägenhet).
Läs mer om felanmälan.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Solatums hyresgäster har ett basutbud på kabel-tv kanaler via Bredband2 och Sappa.
Se på Solatums hemsida vilka kanaler som ingår i basutbudet och vad som gäller vid tex felanmälan.Senast uppdaterad 2022-06-13 11:16:00 - Teknik
- Vi bygger nätet med fiberoptiska kablar. Fiberoptik är en teknik för dataöverföring. Överföringen av informationen sker genom att data skickas som ljusblixtar i en glasfiber från en punkt till en annan. Kapaciteten i fibern är i det närmaste obegränsad och man tänjer hela tiden på hur mycket data man kan skicka. Man kan idag skicka över 20 Terabit/s i en enda hårstråtunn fiber. Detta gör att vi kommer att kunna möta framtidens ökande krav och erbjuder därför en framtidssäker lösning.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Bredband handlar om hur stora mängder digital information som kan överföras per tidsenhet. Regeringens Bredbandsforum har satt som mål att Sverige ska ha bredband i världsklass och att 90 % av alla hushåll ska ha tillgång till 100 Mbit/s innan 2020.
I det öppna Stadsnätet ansluts de flesta lägenheter och lokaler med 100 Mbit/s i båda riktningarna, men beroende på vilken tjänst som du väljer kan hastigheten anpassas efter ditt behov. Väljer du bara 10 Mbit/s för internet får du det, då har du 90 Mbit/s kvar till annat som till exempel TV. Fibertekniken har i princip obegränsad kapacitet och i dagsläget utnyttjar vi endast en bråkdel av kapaciteten.
Vårt bredband är s k äkta bredband. Tyvärr kallas allt för bredband idag, även långsamma ADSL-ansiutningar på 0,5 Mbit/s.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Inteno, DRG (Digtal Residential Gateway), CPE (Customer Premises Equipment) och CPS (Customer Premises Switch) är alla benämningar på samma sak. Det är vad vi i vardagstal kallar Mediabox och är den utrustning vi installerar i en villa vid anslutning.
Via det öppna nätet kan du ha flera tjänster samtidigt. Förutom Internet så är det TV och telefoni som ställer de högsta kraven på bandbredd. Det Mediaboxen gör är att den delar upp och kvalitetssäkrar bandbredden för data, telefoni och TV. Det gör att kapaciteten i ditt uttag kan ökas om du surfar, ringer och tittar på TV samtidigt, eller omvänt. TV-bilden blir inte sämre när någon ringer och spelar spel över Internet. Du ansluter datorn, telefonen och TV:n till separata uttag i Mediaboxen. Samtidigt hjälper Mediaboxen oss att felsöka om det blir störningar.
Även den som bor i lägenhet kan behöva får en Mediabox installerad om man beställer fler än en bandbreddskrävande tjänst (t.ex. Internet och TV).Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Guide för vilka lampor som finns och skall lysa, samt ytterligare information om mediaboxen finns att läsa i Manualer, infoblad Inteno eller infoblad DRG under fliken Dokument.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Ja, den måste sitta i inomhusmiljö, d.v.s. miljö med låg luftfuktighet och med temperatur som lägst 0 och högst +40 grader (C).Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- På ett öppet nät bestämmer var och en sin egen säkerhet, eftersom du är en del av det öppna nätet när du är uppkopplad. Vill du vara riktigt säker mot intrång bör du därför installera en s. k. brandvägg (ett sorts filter) för att skydda din dator och hålla dig uppgraderad med antivirusprogram (speciellt om du kör Windows).Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- När du ansluter dig till ett nätverk är det möjligt för dig att ta del av information som finns på andra datorer i nätverket. På samma sätt är det möjligt för andra att ta del av information som finns på din dator. För att förhindra att obehöriga surfar in (ansluter) till din dator utifrån är det viktigt att du har hög säkerhet.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Användarnamn och lösenord
Förvara alltid användarnamn och lösenord på en säker plats där endast du kan komma åt dem. Lämna aldrig ut dem till någon. Var lite klurig när du skapar lösenord så att andra inte kan gissa sig fram.
Delade kataloger
Dela inte ut kataloger om du inte är helt säker på hur det fungerar. I värsta fall kan du ge helt främmande människor tillgång till dina filer.
Stäng av datorn
När din dator är avstängd är det omöjligt att ansluta till den. Stäng därför av datorn när du inte använder den. På så sätt kan du förhindra att obehöriga tar sig in i ditt system.
Du är inte anonym
Tänk på att du inte är anonym på Internet, allting du gör registreras i olika loggfiler.
Egen brandvägg för ökad säkerhet
Ett mycket bra sätt att öka säkerheten är att använda en så kallad brandvägg, ett filter som stoppar obehörig trafik. Med hjälp av en brandvägg kan du förhindra att obehöriga får tillgång till din dator. Många operativsystem har inte tillräckligt hög säkerhet, vilket innebär att du utsätter dig för en risk varje gång du ansluter till ett nätverk (Stadsnät, Internet). En brandvägg består av en eller flera komponenter vars uppgift är att filtrera all nätverkstrafik och stoppa obehörig trafik.
Alla som har en fast anslutning till ett nätverk (Stadsnät, Internet) bör med andra ord ha någon form av brandvägg.
Oskyddade trådlösa nätverk
Om du använder trådlösa nätverk hemma eller på jobbet ska du se till att de är lösenordsskyddade och krypterade. Annars kan vem som helst surfa in på ditt nätverk.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Telefoni
- Du behöver en telefonidosa som du kan beställa från din leverantör. Du kan använda din vanliga hemtelefon både trådlös och fast. Din vanliga telefon ansluts till dosan som i sin tur kopplas till stadsnätsuttaget/mediaboxen. Använder du flera tjänster via Stadsnät kopplas telefondosan till din Mediabox.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Tjänster i nätet
- I en stadsnätsanslutning via Sollefteå stadsnät ingår inga tjänster. Tjänsterna beställer du själv direkt från tjänsteleverantörerna i nätet. Detta är för att du som kund skall ha frihet att själv välja vem som skall leverera de olika tjänsterna till dig.
Se vilka tjänsteleverantörer som finns anslutna till vårt nät och vilka tjänster de erbjuder under "Beställ Tjänster" i toppmenyn.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - En tjänsteleverantör i stadsnätet säljer bredbandstjänster så som Internet, TV, telefoni och säkerhetstjänster direkt till kunden. Leveransen sker genom Sollefteå Stadsnäts fiberkabel. Som ansluten kund beställer du själv din tjänst i tjänsteguiden där alla tillgängliga tjänster finns angivna. Du kan ha flera leverantörer samtidigt, till exempel internet från en och tv från en annan. Det finns ett brett urval av tjänsteleverantörer i Sollefteås Stadsnät och du är alltid fri att byta leverantör om du mot förmodan inte skulle vara nöjd.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Sollefteå stadsnät är neutrala i den frågan och kan inte rekommendera någon.
På vår hemsida kan du få hjälp att välja tjänst utifrån dina behov.
Via Tjänsteväljaren får du genom att svara på några enkla frågor förslag på vilka tjänster som passar dina behov.
Tänk efter vad det är du behöver (t.ex. hastighet på Internet eller kanalutbud för TV) för att sedan se vilken av tjänsteleverantörerna som kan tillgodose dina behov.
För kontakt och mer information, besök varje leverantörs hemsida.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Ja, helst. För att vi ska kunna identifiera din beställning och för att du ska få tillgång till fibernätet med en aktiv tjänst så fort som möjligt bör avtalet med Sollefteå stadsnät (anslutningsavtal eller nätavtal) och avtalet med tjänsteleverantören vara tecknat av samma person.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Felanmälan av tjänster ska alltid göras direkt till tjänsteleverantören. Kontaktuppgifter till alla tjänsteleverantörer finns under Felanmälan i menyn ovan.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- Fel ska alltid först och främst anmälas direkt till tjänsteleverantören. Om tjänsteleverantören efter felsökning misstänker fel i nätet kommer de att göra en felanmälan vidare till stadsnätet.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21
- TV
- TV via Stadsnätet tar emot digital-tv, utan parabol eller antenn. Du får skarpare bild, bättre ljud och tillgång till ett stort kanalutbud, även HDTV. För att ta emot digital-tv behövs en tv-box som du ansluter till din Mediabox.
TV via Stadsnätet erbjuder ofta också video on demand-tjänster, hyrfilm och spel.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Kabel-tv levereras analogt med ett basutbud, du behöver inga digitalboxar och kan använda befintligt TV-nät i huset. Det gör det möjligt att kolla på olika kanaler på olika tv-apparater samtidigt. Självklart kan du även få signalen digitalt genom att beställa det av din tjänsteleverantör. På det sättet kan du välja att ha en digitalbox till valfri tv för bästa bildkvalitet och ha analog signal till resterande tv-apparater.
Bredbands-tv (eller IP-tv) levereras däremot alltid digitalt, du behöver då en digitalbox till varje enskild tv. Digitalboxen får du av den tjänsteleverantör du väljer. Bredbands-tv erbjuder fler möjligheter som till exempel hyra film, video on demand, spela spel med mera.
Vill du veta mer om våra tjänster och leverantörer, se under Beställ tjänst.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21 - Bredbands-tv (IP-tv) fungerar som t. ex. tv via parabol. Du bestämmer dig för en leverantör och köper de programpaket du vill ha bland deras alternativ. Leverantören håller med en digitalbox. Enda skillnaden är att tv-signalerna sänds digitalt via fibernätet.
Öppen tv innebär att du köper en s. k. basbox, en digitalbox som alla leverantörer kan använda. Det ger dig valfriheten att kunna välja och mixa programpaket och kanaler från flera leverantörer.Senast uppdaterad 2022-06-10 07:54:21